De eerste week en de eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid Drenth - WaarBenJij.nu De eerste week en de eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid Drenth - WaarBenJij.nu

De eerste week en de eerste trip!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

16 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 11-02-2014
Gister middag zijn we naar een winkelcentrum geweest en hebben we op een terras gezeten, ik heb men lekkerste chai tea latte ooit gehad! Gisteravond hebben we roti opgehaald, erg lekker maar wel pittig! Een halve liter water was er zo bij door haha.
Vandaag zijn we richting het centrum gegaan, we hebben wat gewinkeld en Fort Zeelandia bekeken, we konden er niet in, dus dat doen we later, we hebben er buiten op het terras gezeten, langs de Suriname rivier, een mooi uitzicht. Later nog wat verder gelopen en natuurlijk een foto gemaakt met het I love SU kunstwerk! Later zijn we de palmentuin doorgelopen en hebben we gegeten bij Zus&zo. Een hartige taart heb ik gehad, heerlijk!
Na een koude douche (wat helemaal niet zo erg is met dit weer) kwam ik terug op mijn kamer, waar ik een leuke verassing tegen kwam, een mini hagedisje in men wasmand, Sanne gealarmeerd, maar bij terugkomst was ie verdwenen!

Woensdag 12-02-2014
Het hagedisje nooit terug gezien, toch een eng idee dat ie nog ergens rond kan lopen. Vandaag is het heerlijk weer, Sanne is op kennismaking geweest naar haar stage. ‘s Middags zijn we op verkenning gegaan hier in de buurt, wat winkels en supermarkten bekeken. We moesten een bruggetje over, maar aan de andere kant stond een straat hond, toch maar weer terug gelopen, we vonden het maar eng. Later hebben we heerlijk zitten zonnen in de tuin. ’s Avonds zijn we met een groepje uiteten geweest bij een Javaans restaurant in de wijk Blauwgrond, ik heb gado gado gegeten, dat is groenten met kip en pindasaus, het was erg lekker.

Donderdag 13-03-2014
Vandaag ben ik naar het huis aan de Kwattaweg gegaan, gezellig gekletst met Anouk en we zijn nog even naar de supermarkt gelopen. Om 1 uur werd ik verwacht op mijn stage voor een kennismaking. Evan loopt ook stage bij deze praktijk, hij is een studiegenoot van me. De praktijk heeft Mens Sana, het heeft drie fysiotherapeuten en één diëtist. We hebben een heel leuk gesprek gehad met de diëtist, Mariska TaiApin. Ze heeft van alles verteld over de praktijk, zichzelf, de stage etc. Het is een modern gebouw met airco, dus de kledingvoorschriften, wat nette bedekte kleding inhoud, is in het gebouw geen probleem. Behalve als je naar buiten stapt…. dan zweet je je kapot. Na een leuk gesprek zijn Evan en ik richting het busstation gelopen, zo’n 20 minuten lopen. Evan moest een andere bus hebben en dus ben ik in men eentje met de bus naar huis gegaan. Ook weer een belevenis op zich. De bus vertrekt pas van het station als hij vol is, in het gangpad worden ook stoeltjes uitgeklapt, dus als iemand achterin er uit moet, dan moeten eerst de stoelen in het gangpad weer ingeklapt worden om vervolgens diegene er langs te laten. Gelukkig zat ik direct achter de chauffeur, en hij zou me zeggen wanneer ik uit moest stappen. Het klopte precies en ik ben vlakbij mijn huis uitgestapt, 1,6 SRD moest ik betalen, omgerekend is dat nog geen €0,40 cent. De praktijk is ongeveer 6 km van mijn woning. En het busstation ongeveer 5 km denk ik. Het is de bedoeling dat ik op de fiets ga, ik zie daar nog een beetje tegenop, het drukke verkeer, de warmte, maar het is wel het goedkoopst, makkelijkst en snelst. ’s Ochtends sta je met de bus of taxi waarschijnlijk in de file.
Toen ik rond drie uur thuis kwam hebben Sanne en ik samen zitten zonnen in de tuin. Vandaag hebben we voor het eerst zelf gekookt, bij gebrek aan lucifers hadden we dit nog niet eerder geprobeerd (uit eten was trouwens ook veel te gezellig en lekker). Pasta met saus en broccoli hebben we gemaakt, geen vlees, in de supermarkt ziet het er niet smakelijk uit, het zijn grote hompen in de diepvries. Bij een slager zijn we nog niet langs geweest. Maar het was prima te eten.

Vrijdag 14-04-2013
Valentijnsdag, en dat merkte ik al een half uur nadat ik wakker was! Ik werd gebeld door een Suri shop of ik thuis was en een uurtje later stond er iemand met bloemen aan ons hek. Bloemetjes van mijn liefste vriendje Stefan voor Valentijn, wat een schatje.
Vandaag kwam Anouk langs, we hebben lekker in de tuin gezeten. Sanne en ik hebben roti gehaald voor het avondeten, nu wel bij het tentje bij ons in de straat, afgelopen maandag stonden we voor een dichte deur. Vanavond gaan we op stap met studenten van de Kwattaweg!

Zaterdag 15-05-2014
Gister avond eerst naar de Kwattaweg voor een drankspel en later de stad in, naar discotheek Touche. Twee jongens mochten niet naar binnen omdat ze een korte broek aan hadden, zij zijn bij een straatfeest gebleven, iets wat voor meiden niet echt wenselijk is, dan wordt je van alle kanten belaagd door de mannen. Touche is een moderne discotheek, het was erg gezellig!
Vandaag de eerste trip! ‘Dolfijnen en kaaimannen’ georganiseerd door onze vaste taxi chauffeur Anand. Elf studenten waren we, Sanne, ik en de anderen wonen op de Kwattaweg. Eerst zijn we met z’n allen op de boot naar de monding gevaren, de Suriname rivier mondt uit in de oceaan, op de splitsing van zoet en zout water komen dolfijnen voor. We hebben een paar gezien, voornamelijk de vinnen, ze hebben geen mooie show aan ons gegeven, toch jammer. Toen zijn we naar een dorpje gevaren, een man heeft ons daar rondgeleid en zijn schildpadden, ook een baby schildpad, cavia’s en zijn kaaiman laten zien. We hebben uit een kokosnoot gedronken en de lekkerste banaan ooit geproefd. Later hebben we Javaans gegeten, nasi, bami, kouseband, gefrituurde aardappel en kip, heerlijk! Toen verder op de boot, richting het moeras met de kaaimannen. Daar aangekomen regende het erg hard en we hebben ons dan ook ingepakt in vuilniszakken en regenjassen. Op kleine bootjes verder gingen we het moeras in op zoek naar de kaaimannen, inmiddels was het schemerig geworden. Onbeschrijfelijk is het gevoel, in een Kameleon achtig bootje razend door het water, zoekend naar de kaaimannen. Inmiddels wat het donker en de bestuurder van de boot zocht met zijn lamp naar de kroko’s, na een paar keer mis ving hij er eentje, elastiek om het bekje gewikkeld en vasthouden maar. Jolien zat achter mij met het beest op schoot, ik kreeg er lichtelijk de rillingen van. Na een tijdje terug naar het dorp. De andere boot had ook eentje gevangen en een fotosessie met de kaaimannen was het gevolg. Later werden ze weer vrijgelaten in het water. Rond half tien ’s avonds waren we thuis, natgeregend, men witte schoenen bruin, maar zeker voldaan na deze eerste trip!
Gisteren hebben we fietsen geregeld en vandaag zijn we een fietstocht van plan. Morgen start mijn stage, ik heb er erg veel zin in!
Tot de volgende keer!

Liefs Ingrid

  • 17 Februari 2014 - 07:39

    Eveliene:

    Wauuwww Ingrid! Wat heb je al veel mee gemaakt, leuk hoor! Zo te horen heb je het prima naar je zin ;). Ik ben heel benieuwd hoe je eerste stageweek zal bevallen! Xx

  • 17 Februari 2014 - 16:44

    Je Mams:

    Hey Ing. Je beleeft van alles. Leuk.
    Wel oppassen he vandaag op je fietsie.

  • 18 Februari 2014 - 20:25

    Ina:

    Leuk verhaal Ing. Je bent al helemaal ingeburgerd hopen dat je stage naar wens gaat, we horen het wel weer.

    groetjes ons

  • 19 Februari 2014 - 22:03

    Bina:

    Hoi Ingrid,

    Wat een belevenissen. Leuk om zo mee te kunnen lezen. Benieuwd naar je volgende verslag en je ervaringen op je stageadres.

    Groetjes

  • 20 Februari 2014 - 09:59

    Harma:

    Moi Ingrid

    Leuk om zo mee te lezen wat je daar meemaakt.
    Veel succes met je stage.


    Harma



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 9769

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 Juli 2014

Paramaribo Suriname

Landen bezocht: