De eerste maand zit er alweer op! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid Drenth - WaarBenJij.nu De eerste maand zit er alweer op! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid Drenth - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit er alweer op!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

08 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Wow! Wat gaat de tijd snel! 8 februari vloog ik vanuit Amsterdam naar Paramaribo, inmiddels is het 8 maart!
De eerste drie weken stage zitten er op, het is super leuk en bovenal super leerzaam! Ik heb zelf al intake gesprekken gevoerd, voedingsanamneses afgenomen en diëten geschreven. De stage voelt als een samenvatting van de afgelopen 3,5 jaar studie. De diëtist Mariska is super leuk, heel gezellig en ze is een top diëtist! Bewondering voor haar aanpak. De meeste cliënten komen voor diabetes, nier problematiek en overgewicht, heel interessant en geen cliënt is hetzelfde. Twee weken terug bestond de praktijk 8 jaar en werd er een wandeling en dansles georganiseerd, wat erg leuk was.
Samen met de twee diëtisten van Sanne haar stage zijn we naar de kwattamarkt geweest, een markt met voornamelijk fruit, groente en vis. Voor ons belangrijk om te weten wat er hier zoal gegeten wordt, en er zijn heel wat groenten die we in Nederland niet kennen! Gisteren heb ik samen met Mariska gegeten langs de Waterkant, moksi alesi (rijst met bakkeljauw (kabeljauw)) en allerlei groenten als amsoi, bitawiri en sopropo. Sommigen erg bitter, anderen beter van smaak.
Ik ga op de fiets naar mijn stageadres, een hele belevenis op zich. Fietsen in Suriname gaat als volgt; de automobilisten toeteren naar je omdat je er langs mag, of er juist niet langs mag, omdat je blank bent, omdat je een meisje bent, je kunt het zo gek niet bedenken. Ze roepen naar je ‘hé schatje’, ‘hé poppie’, hé sexy’. Ze fluiten naar je, maken kus gebaren en kus geluiden naar je. Je fietst in de zwarte walm van bussen, brommers en hard optrekkende auto’s. De ene auto gaat met een boog om je heen, de ander rakelings. Fietsen als blank meisje door de stad is een belevenis op zich. De fietstocht naar men stage telt 5,5 kilometers, zo’n 6 stoplichten (waar voorsorteren voor een fietser geen pretje is) en ‘250’ irritante mannen. Fietsen hier is ‘fun’ begrijp je. Als je eenmaal bezweet aankomt op je stage, ben je blij dat je het overleefd hebt, en kan afkoelen in de airco. En de airco op stage staat op 18 graden, wat na een half uurtje al geen pretje meer is.

De afgelopen drie weken hebben we allerlei leuke dingen gedaan, naar de bioscoop geweest, naar het zwembad geweest met een groepje, naar de dierentuin geweest met Sanne, het was niet erg groot, maar zeker een paar leuke dieren. We zijn regelmatig uit eten geweest en hebben een poolparty gehad vorige week vrijdag, een alcoholisch succes, laat ik het daar maar op houden, ahum.
Ook zijn we vorig weekend naar White Beach geweest, een uurtje buiten Paramaribo, lekker zonnen en pootjebaden.
Afgelopen dinsdag ben ik gestart met een salsa cursus, 2 keer per week, 4 weken lang krijgen we salsa les in een dans zaaltje. Het is erg leuk, zelfs een examen achteraf!

Afgelopen nacht zijn we gezellig op stap geweest en vandaag wat liggen uitbrakken bij het zwembad. Zo meteen lekker uit eten bij de Javaan! Hmm heerlijk is dat!

Tot de volgende keer!

Ingrid

• 09 Maart 2014 - 08:55

Klaasje De Groot:

Ingrid wat weer een leuk verslag verheug me alweer op de volgende. Geniet van de komende maanden want de tijd vliegt echt voorbij.
    Nog heel veel plezier
    Groetjes Louis en Klaasje

• 09 Maart 2014 - 22:05

Janet Drenth:

Ik wilde toch wel graag iets meer weten van die poolparty...

• 10 Maart 2014 - 22:13

Wilma:

Helaas zijn de fietstochtjes die ik hier maak naar het station saaier als bij jou.....of komt dat van het leeftijdsverschil......

In ieder geval leuk dat je het leuk hebt! :))

• 15 Maart 2014 - 17:47

Bina:

Wauw Ingrid, volgens mij heb je het heel erg naar je zin. Leuk om te lezen.

Groetjes,
    Bina

• 22 Maart 2014 - 11:07

Oma Drenth:

Hallo Ingrid
    Je mooie reisverslag gelezen Gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder.
    drink er maar een borrel op daar zullen ook wel lekkere drankjes zijn.Je hebt het wel leuk daar in het verre
    Suriname.Hou je "haaks" pas goed op je zelf.
    Wij gaan vanavond naar Wedde .
    Tot horens

de hartelijke groeten van
    Oma Drenth en Geert

• 23 Maart 2014 - 19:33

Gertjan, Sara, Josse En Leanne :

Hey Ingrid,

WAUW wat gaaf om te lezen, volgens mij heb je het erg naar je zin in Paramaribo!
    We wensen je nog een fijne en leerzame tijd toe! En zijn benieuwd naar je volgende reisverslagen....

Groetjes vanuit het regenachtige Sellingen

Gertjan, Sara, Josse en Leanne

• 02 April 2014 - 20:43

Boelem De Roo:

Daaag,

Karin had het vanavond nog over je ze had een foto op faceboek gezien.
    Ik moest er weer aan denken dat je vader had gezegd dat je op "waar ben jij" een reisverslag bij houdt.
    Leuk om het te lezen hoe je het daar vergaat.

Heel veel succes met je stage, het lijkt erop dat je het erg naar je zin hebt.

Groet A B K W

• 03 April 2014 - 17:51

Ma:

• 03 April 2014 - 17:56

Oma Swabedissen :

Hallo Ingrid

Heb je kaartje gekregen hoor, leuk hoor bedankt.
    Hier hebben we ook mooi weer hoor...gelukkig.
    Ben blij dat het je goed bevalt daar.
    Nog even en dan is Stefan er ook, verheug je je vast op.
    Wordt het hier rustig. Hihi

Groetjes van oma Swabedissen

Ps
    Ik pas goed op Stefan hoor haha.