Maart & april - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid Drenth - WaarBenJij.nu Maart & april - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingrid Drenth - WaarBenJij.nu

Maart & april

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

29 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Maart & april; Stage, Holi Phagwa, trips, salsa en pap, mam & zusje op bezoek!

Waar moet je beginnen als je al 2 maanden geen verslag hebt geschreven. De laatste keer schreef ik dat ik één maand in Suriname was, inmiddels is dat bijna drie maanden en zit ik op de helft van dit grote avontuur!

Laat ik maar bij het begin beginnen, half maart, ik stond samen met Sanne en haar twee diëtisten op de gezondheidsbeurs in het centrum van Paramaribo. De mensen konden bij allerlei stands langs op het gebied van gezondheid; bloeddruk meten, suikerspiegel meten, pedicure etc. Wij gaven informatie over gezonde voeding aan de hand van een voorbeelddagmenu en het suikergehalte van allerlei gangbare producten als frisdrank en snacks. Het was een hele leuke dag, de algemene kennis wat betreft voeding ligt hier laag, dus ik heb zeker het gevoel gehad dat ik hier echt wat betekend heb.
In de afgelopen periode heb ik nog twee keer een voorlichting gegeven. Beide buiten de stad, in Coronie en in Brownsweg. Ook dit was erg leuk en zinvol! Soms is het lastig communiceren met de bevolking omdat niet iedereen in het binnenland Nederlands spreekt maar Saramaccaans, geen touw aan vast te knopen!

Stage is nog steeds heel leuk en leerzaam, maar ik maak er soms rare dingen mee, een paar weken terug had ik een man op consult, al een half uur gekletst, toen was het tijd om op de weegschaal te gaan. Dus, schoenen uit, zakken leeg… en hup, een dikke revolver onder z’n shirt vandaan voor men neus op tafel. Even slikken, maar vrolijk opstaan en wegen dacht ik, meneer ging weer zitten en zijn mooie zwarte vriend bleef op tafel liggen. Toen kwam Mariska binnen en zei heel vrolijk, ‘Nou ik heb dit al wel vaker meegemaakt, maar Ingrid nog niet denk ik’, ik knikte gehoorzaam maar meneer gaf geen kick. Pas bij vertrek ging zijn vriend weer onder z’n shirt. Goh, weer een ervaring rijker!

17 maart was het tijd voor Holi Phagwa! Een hindoestaans feest dat gevierd wordt met kleurenpoeder, samen met een grote groep studenten en onze vaste taxichauffeur, die Hindoestaans is, zijn we op drie plekken in de stad geweest om te feesten. Ook hebben we lekkere roti gegeten van zijn vrouw. Aan het einde van de dag was het resultaat duidelijk zichtbaar, roze, paars, groen, alle kleuren had mijn lichaam en mijn jurkje! Het was erg gezellig!

Toen stond de tweede trip al voor de deur, Galibi & Frans Guyana. Samen met een groep studenten op weg naar het oosten van Suriname, en de rivier over naar Frans Guyana. Na drie uurtjes in de bus kwamen we bij het bootje aan, een onstuimig tochtje van een kwartier en we waren in Frans Guyana. Een gekke beleving, auto’s rijden rechts met Franse kentekenplaten, je moet betalen in Euro’s en de mensen begroeten je in het Frans. We waren opeens terug in Europa! We hebben er over een markt gelopen, op een terrasje gezeten en een oude gevangenis bekeken. Toen op weg naar Galibi, ongeveer een uur in de boot, dit boottripje was om nooit te vergeten. Harde regen en wind, hoge golven, het water klotste aan alle kanten de boot in en wij zaten gezellig in de poncho’s te schuilen en te lachen. Aangekomen op Galibi een wandeling gemaakt in het dorpje, eigenlijk is het dorpje een aantal huisjes op het strand, heel primitief. ’s Avonds zijn we weer met het bootje vertrokken om op zoek te gaan naar de reuze schildpadden, in totaal hebben we er twee gezien. Heel bijzonder, een paar honderd kilo aan schildpad die eitjes gaat leggen in een zelf gegraven gat. We mochten heel dichtbij komen, heel mooi om te zien. De volgende dag hebben we aapjes en mini schildpadjes gekeken in het dorpje en zijn we weer richting Paramaribo vertrokken. Een geslaagde trip!

Een week later zat na acht lessen de eerste salsa cursus er alweer op en was het tijd voor het examen. Samen met een paar meiden, één jongen en Anand de taxichauffeur hebben we salsa lessen gevolgd. Het was erg gezellig en leuk, veel gelachen natuurlijk om de pasjes en het partner dansen. Maar het examen hebben we allemaal met een voldoende afgerond! Samen met 4 andere meiden zijn we nu zelfs gestart aan de tweede cursus, morgen hebben we daar examen van! Nu nog iemand in Nederland zoeken die met me gaat salsa dansen ;)

Ook nog droevig nieuws uit Suriname, onze huisbaas is 7 april overleden, zijn gezondheid was de laatste tijd al niet optimaal, maar toch kwam het overlijden onverwachts. Samen met de studenten van Kwattaweg hebben we de afscheidsdienst en de crematie bijgewoond. Een beleving op zich. Prem was Hindoestaans en dat betekend een andere crematie als dat we in Nederland kennen. De plek waar de crematie plaatsvindt heet ‘weg naar zee’, letterlijk, na de verbranding op een houtstapel wordt de volgende dag het as met alle bloemstukken in zee gelaten. Bijna alles wordt door de familie zelf gedaan, een hele persoonlijke manier van afscheid nemen.

En dan is het alweer tijd voor familie uit Nederland! Joepie! Janet, papa en mama van het vliegveld halen! Een leuk weerzien! De eerste dag zijn we het centrum in gegaan en heb ik ze rondgeleid in Paramaribo; De Waterkant, Onafhankelijkheidsplein, Palmentuin, de winkelstraat en later met een bootje de rivier over naar Commewijne, plantage Peperpot bekeken. Daarna zijn we vier dagen op trip geweest naar Blanche Marie en Apoera. Dit ligt helemaal in het westen van Suriname. Een hele trip van ongeveer 10 uren, waarvan 8 uren over een hobbelige bauxiet weg. In de 4x4 jeep was dit wel heel cool natuurlijk. Onderweg dieren spotten; aapjes, een dode wurgslang op de weg, mooie vlinders en vogels. Aangekomen in Apoera waren we helemaal gaar. De volgende dag langs een oud treinstation en een boottochtje op de Nickerie rivier gemaakt, en er heerlijk in gezwommen! De derde dag was het tijd voor de Blanche marie watervallen, we waren de enige toeristen, wat bijzonder. Prachtige grote watervallen waar we ook nog even in gezwommen hebben. ’s Avonds hebben we in het donker een boswandeling gemaakt op zoek naar dieren, een aantal mooie kikkers gespot. De laatste dag was het weer tijd voor de lange bauxiet weg naar Paramaribo.
Daarna een dagje in Paramaribo en nog een dagje Nieuw-Amsterdam en de oude Marienburg brouwerij bekeken, een aandoenlijke oude man die er geboren was en gewerkt had was onze gids, dat maakte de rondleiding tot een succes.
Ook hebben we dolfijnen gespot op de Suriname rivier. Reuze schildpadden gezien op Matapica, een uur met een klein houten bootje door het moeras om er te komen was al een belevenis. Het was nog licht toen het schildpad op het strand kwam dus konden we alles goed zien. Op de terugweg door het moeras nog een kaaiman gevangen, Janet schrok erg van de kaaiman en mama was een beetje bang, maar we zijn wel alle vier met onze vangst op de foto gegaan! Ook dit was een hele leuke avontuurlijke trip.
De paasdagen hebben we doorgebracht op Stone Island en Brownsberg, een boottocht op het stuwmeer en hangmatteren in de hangmat zoals we dat hier noemen. De volgende dag met de bus de Brownsberg op en vervolgens lopend door de bossen afdalen naar een waterval.
Toen zat het Suriname avontuur voor Janet er alweer op, de laatste lunch in de stad met z’n vieren en toen hebben papa en mama haar naar het vliegveld gebracht. Ik had deze week weer stage. De laatste dagen met papa en mama rustig aan gedaan, het centrum in, bij de avond4daagse kijken, lekker uiteten. Afgelopen zaterdag hebben we nog een trip naar de Jodensavanne en Overbridge gemaakt. Cultuur snuiven en lekker aan het water liggen. ’s Avonds zijn we naar De Dijk geweest, de band uit Nederland trad op hier in het centrum.
Gisteren heb ik afscheid van papa en mama genomen. Top twee weken hebben we gehad! Erg genoten en heel leuk om hun te laten zien waar ik woon, werk en leef dit half jaar!

Nu 2,5 week stage lopen en niet veel bijzonders, en dan is het al bijna 15 mei! De dag dat ik Stefan van het vliegveld ga halen! Ik kijk er heel erg naar uit, ik ben dan ook 2,5 week vrij van stage, dus heerlijk vakantie vieren met vriendje. We hebben al een paar trips op de agenda staan. Ik heb er heel veel zin in, want ik mis mijn lieve vriendje nu echt wel! :(

Voor nu eerst genoeg getypt, ook 2 maanden ingehaald natuurlijk, hopelijk hebben jullie mijn belevenissen met plezier gelezen. Tot de volgende keer!

Groetjes uit het mooie Suriname!
Ingrid

  • 29 April 2014 - 22:07

    Sieneke:

    Hoi Ingrid,

    Heb net even je laatste verslag gelezen en ben weer helemaal bij. Goed naar de zin dus, je doet veel ervaring op en hebt een fijne tijd met de familie gehad. Veel ondernomen en aan hen laten zien; ook enge dingen dus zoals de kaaiman.... Geniet van je tijd daar in het verre Suriname en het beste maar weer!

    Groeten van Sieneke en Jacob

  • 29 April 2014 - 22:10

    Ina:

    We hebben weer genoten van je verslag op naar de volgende.

  • 01 Mei 2014 - 11:49

    Marietje:

    Ingrit.
    Wat een belevenis die je allemaal mee mag maken daar. En dat je zus en je ouders zijn geweest.
    Dat is toch prachtig. Weten ze ook waar je bent en waar je woont.Ik wens je samen met je vriendje die
    straks komt een hele fijne vakantie toe.
    Gr. Marietje Nobbe

  • 09 Mei 2014 - 14:59

    Je Mams:

    Prachtig verhaal. Voor de 2e keer gelezen op een regenachtige vrijdagmiddag. Ik heb ervan genoten.
    Ga nu onze foto's uitzoeken

    groetjes je moeder.

  • 11 Mei 2014 - 18:13

    Bina:

    Hoi Ingrid,

    Leuk om weer een verslag van je te lezen, maar vooral dat je het zo naar je zin hebt.


    Groetjes,
    Bina

  • 13 Juli 2014 - 13:41

    Marietje Nobbe:

    Hallo Ingrid.
    Heb een poosje niet gereageerd, maar ik hoorde van Geesje dat je de komende week weer terug komt.
    Ik wens je het allerbeste toe, en een goede reis terug.
    Dat je het hier dan weer kunt vinden, het is hier nu ook warm maar toch anders als daar.
    Ik ben nu met mijn zusje in Valte aan het oppassen bij haar dochter.
    We genieten hier.
    Gr. Marietje Nobbe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 9768

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 25 Juli 2014

Paramaribo Suriname

Landen bezocht: